Låt fler få fylla fem
Svenska kyrkans internationella arbetes julkampanj är en landstäckande insamlingskampanj. Målet är att väcka uppmärksamhet kring orättvisor och samla in medel till organisationens utvecklingsarbete världen över. Kampanjen ska inspirerar församlingar att arrangera insamlingsaktiviteter, samla in gåvor och rekrytera nya givare till organisationen.
KONCEPTET
Inför kampanjen 2014 fick jag och mina kolleger uppdraget att arbeta fram ett koncept som skulle handla om sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter. Barnadödligheten i världen är störst mellan noll och fem år. Eftersom de allra flesta barn som får bli fem år också når vuxen ålder, blev detta en central vinkel i kommunikationen. Barnadödlighet är även nära förknippat med kvinnors och barns rätt till hälsa och trygghet. Med Låt fler få fylla fem kunde alla dessa aspekter kommuniceras.
Konceptet har varit framgångsrikt och uppskattat. Det har utvecklats under tre år och varit nominerat till 100-wattaren. Grunden som presenterades 2014 innehöll de fyra ljusen som advent är uppbyggd kring, men genom att presentera ett extra ljus kunde barnadödlighet visas och kopplas till julen. Det var också viktigt att komma nära människorna - både vuxna och barn - för att göra orättvisan mänsklig.
Julkampanjen 2016 |
Julkampanjen 2015 |
Julkampanjen 2014 |
JULKAMPANJEN 2016
Huvudtemat under julkampanjen handlade om fem rättigheter som gör att fler barn får lov att fylla fem. Tre barn från Syrien, Sydafrika och Kamodja fick berätta om sitt liv, vad de önska och längtar efter. Det här året producerade jag och mina kollegor för annonsförslag, kampanjtidning, DM-kampanj och ett antal filmer för webb och sociala medier.
JULKAMPANJEN 2015 nominerad till 100-wattaren
Här är några exempel på hur kampanjen såg ut 2015. Ljusen och bilden med det extra ljuset från 2014 utvecklades och användes igen, men kampanjen handlade också om barnen och deras självklara rätt att få bli vuxna. Genom att ha olika barn som höll upp sin hand kunde kampanjen berätta en personlig historia samtidigt som handen visade hur barn ofta räknar sin ålder. I kampanjen ingick kampanjtidning, porträtt, biofilm, film till sociala medier, banners, DM-kampanj, insamlingsmaterial och material till sociala medier. Kampanjens resultat, effektivitet och genomslag (trots liten budget) gav en nominering till 100-wattaren 2016.
JULKAMPANJEN 2014
Så här såg kampanjen ut 2014, det första året den rullade. Det var inte självklart att använda ett extra ljus, men det slog väl ut internt. För att introducera konceptet och temat på ett sådant sätt så att församlingar ville driva insamlingen gjordes en inspirerande kampanjtidning. Den har sedan följt med konceptet under alla tre åren. Dessutom gjordes insamlingsmaterial, dvd-skiva med bilder och presentationsmaterial, annonser, banners och DM-kampanj.
Kommentarer
Skicka en kommentar